سوالات متداول

سامانه دولت همراه، بستر و زیرساخت واحدی برای ارائه خدمات الکترونیکی پرکاربرد سازمان‌های دولتی جهت استفاده توسط اقشار مختلف جامعه می‌باشد. به‌عبارت‌دیگر، این سامانه یک تحول و دگردیسی در سطح کلان است که با همراهی دستگاه‌های اجرایی به تسهیل در ارائه خدمات الکترونیکی دولتی بر بستر ارتباطات سیار و جلب مشارکت شهروندان می‌پردازد. در این سامانه کلیه خدمات الکترونیکی بر روی ابزارک های همراه ( موبایل ، تبلت و ...) در قالب خدمات اپلیکیشن دولت همراه، خدمات ارائه‌شده درکد USSD با #4* و همچنین خدمات پیاده‌سازی شده در سرشماره پیامکی 4040 به شهروندان ارائه می‌شود.

سازمان فناوری اطلاعات ایران، متولی پیاده‌سازی و نگهداری سامانه دولت همراه می‌باشد.

کلیه کاربران می‌توانند با نصب مستقیم اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامه‌های کاربردی داخلی ذکرشده در سایت مذکور و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبت‌نام نمایند. پس از احراز هویت، کد تأیید به تلفن همراه کاربر ارسال می‌شود. شایان ذکر است نصب اپلیکیشن از سایر منابع معرفی نشده مورد تأیید نمی‌باشد .

نصب و راه‌اندازی نرم‌افزار دولت همراه نیاز به هیچ مدارک خاصی ندارد، اما جهت استفاده از خدمات داخلی اپلیکیشن، لازم است ثبت‌نام و احراز هویت کاربر صورت پذیرد. اطلاعات موردنیاز کاربر عبارت‌اند از کد ملی، نام، نام خانوادگی، نام پدر، تاریخ تولد، شماره شناسنامه و شماره تلفن همراه که حتماً می‌بایست به نام خود کاربر و با کد ملی کاربر ثبت شده باشد .کد ملی کاربر در سامانه شاهکار سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی با شماره موبایل مطابقت داده‌شده و همزمان با اطلاعات شناسنامه‌ای فرد در سامانه ثبت‌احوال تطبیق داده‌شده و در صورت وجود هرگونه مغایرت در هردو سامانه مذکور، ثبت‌نام کاربر انجام نخواهد شد .

برای ورود به اپلیکیشن، تنها یک مرحله بررسی امنیتی در هنگام اجرا وجود دارد که کاربر بایستی اثرانگشت، الگو و یا رمز عبور تعیین‌شده برای تلفن همراه خود را وارد نماید.

هزینه نصب اپلیکیشن رایگان می‌باشد لیکن هزینه خدمات درخواستی به ماهیت خدمات و سازمان ارائه‌کننده خدمات مرتبط می‌باشد.

سامانه دولت همراه تنها یک رابط میان شهروندان و خدمات دولتی بوده و رأساً اقدام به خدمات‌دهی نمی‌نماید. فلذا تنها خدماتی روی این اپلیکیشن به کاربران ارائه می‌شود که دستگاه‌های دیگر اقدام به انتشار آن‌ها در این سامانه نموده‌اند.

با توجه به اینکه اطلاعات ارائه شده در سامانه دولت همراه به صورت برخط از سمت سازمان ارائه دهنده آن سرویس در اختیار کاربران قرار می‏گیرد لذا مسئولیت اطلاعات ارائه شده در این سامانه با سازمان ارائه دهنده سرویس است. در صورت مشاهده هرگونه اطلاعات ناقص، نادرست یا نیازمند اصلاح لازم است با سازمان مربوطه مکاتبه و ارتباط برقرار شود.

نصب اپلیکیشن دولت همراه روی تمامی دستگاه‌های با سیستم‌عامل اندروید و IOS مقدور است.

بله؛ به‌منظور راحتی شهروندان خصوصاً کاربرانی که از گوشی‌های هوشمند استفاده نمی‌کنند بسیاری از سرویس‌ها از دو طریق شماره‌گیری#4* و سرشماره پیامکی 4040 در دسترس می‌باشد.

مدت‌زمان نصب اپلیکیشن دولت همراه به‌مانند سایر اپلیکیشن ها می‌باشد. با توجه به اینکه درخواست مشترک مستقیماً برای سازمان ارائه‌کننده خدمت ارسال می‌شود، مدت‌زمان ارائه خدمات داخل اپلیکیشن بستگی به دستگاهی دارد که خدمت از آن درخواست می‌شود.

خیر؛ امکان دسترسی به اپلیکیشن از خارج از کشور میسر نیست.

بله. در پروفایل کاربری این امکان برای کاربر وجود دارد که شماره تلفن همراه دیگری که به نام خود کاربر می‌باشد جایگزین شماره فعلی گردد.

تمامی سازمان‌های علاقه‌مند می‌توانند جهت کسب اطلاعات و اخذ مجوزهای لازم با سازمان فناوری اطلاعات ایران مکاتبه نمایند.

نسخه‌های جدید اپلیکیشن دولت همراه شامل خدمات جدیدی هستند که به اپلیکیشن اضافه می‌شوند. همین‌طور باگ‌های موجود در برخی از خدمات برطرف می‌شوند. لذا جهت استفاده بهینه از اپلیکیشن و خدمات ارائه‌شده، پیشنهاد می‌شود کاربر با ارائه هر نسخه، اقدام به بروز رسانی اپلیکیشن مورداستفاده خود نماید.

در سامانه کارپوشه ملی ایرانیان هریک از مردم و کسب‌وکارها دارای یک کارپوشه الکترونیکی تحت عنوان ایران پوشه بوده و کلیه اقلام الکترونیکی تحویل گرفتنی خود شامل اعلان‌ها و ابلاغیه‌های دولتی و مکاتبات از تمام دستگاه‌های اجرایی نهادهای عمومی را به‌صورت یکپارچه و اختصاصی دریافت کرده و از هرجایی بدان دسترسی خواهند داشت .

کلیه کاربران می‌توانند به‌صورت برخط و با مراجعه به سامانه inbox.iran.gov.ir یا نصب اپلیکیشن دولت همراه از درگاه mob.gov.ir یا بازارهای برنامه‌های کاربردی داخلی و تکمیل اطلاعات درخواستی ثبت‌نام می‌نمایند. پس از احراز هویت، نام کاربری و رمز عبور به تلفن همراه کاربر پیامک می‌شود.

خیر؛ امکان دسترسی از طریق سامانه پیام ایران (کارپوشه ملی ایرانیان ) به آدرس https://inbox.iran.gov.ir و همچنین پیام‌رسان سروش مهیا است.

خیر

با انتخاب گزینه "آیا رمز عبور خود را فراموش کرده‌اید؟" و اعلام کد ملی، رمز عبور جدید به شماره تلفن همراه واردشده در سامانه پیامک می‌شود.

برای اطلاع از نامه‌های دریافتی، کاربران می‌توانند گزینه دریافت پیامک یا پست الکترونیکی را هنگام دریافت نامه در پروفایل کاربری خود فعال نمایند؛ بدین ترتیب در صورت دریافت نامه، اطلاع‌رسانی به‌صورت پیامک یا پست الکترونیکی به ایشان انجام خواهد گردید.

بله. کاربر با انتخاب دستگاه موردنظر می‌تواند نامه را برای ایشان ارسال نماید.

دیگر امکان ارسال پاسخ وجود ندارد، مگر اینکه مهلت پاسخگویی توسط دستگاه ارسال‌کننده نامه تمدید شود.

خیر. کاربر برای در اختیار داشتن هر نامه می‌تواند اقدام به دریافت فایل خروجی از نامه نماید که در این صورت متن نامه و پیوست‌هایش به‌صورت فایل فشرده و یکجا تولیدشده و در اختیار وی قرار می‌گیرد.

خیر.

درصورتی‌که دستگاه ارسال‌کننده نامه امکان حذف نامه را داده باشد، امکان حذف وجود دارد. در صورت حذف نامه‌، امکان بازیابی آن‌ها وجود ندارد.

خیر. امکان حذف یا غیرفعال شدن کارپوشه برای کاربر وجود ندارد.

بله. پس از واردکردن نام کاربری و رمز عبور و ورود به سامانه، امکان تغییر رمز عبور در قسمت پروفایل کاربری برای کاربر وجود دارد.

شماره تلفن همراه اعلام‌شده به نام شخص ثبت‌نام کننده نمی‌باشد. می‌بایست شماره تلفن همراهی اعلام شود که به نام خود فرد ثبت شده باشد.

اطلاعات واردشده توسط کاربر با مشخصات شناسنامه‌ای تطابق ندارد. کاربر باید در تطابق حروف الفبایی با مشخصات شناسنامه‌ای دقت نماید.

کلیه خدمات ارائه‌شده در اپلیکیشن دولت همراه از سازمان­های دولتی سرویس می­گیرند. ممکن است در زمان­هایی ارتباط بین اپلیکیشن و سازمان مربوطه دچار اختلال شود. در این هنگام، پیغام مذکور نشان داده می‌شود.

بر اساس خدمات ارائه‌شده از سازمان­های مختلف دولتی، ممکن است زمان پاسخگویی این سازمان­ها بیشتر از حد انتظار شود. در این هنگام، کاربر این پیغام را مشاهده می‌نماید. در این هنگام کاربر می‌تواند برای دریافت پاسخ منتظر مانده و یا کلید انصراف را انتخاب نماید.

  • خانه
  • اخبار
  • سوالات متداول

سازمان فناوری اطلاعات ایران

تهران-خیابان شریعتی-نرسیده به پل سید خندان-ورودی ۲۲-ساختمان مرکزی
کدپستی: ۱۶۳۱۱۷۱۳۹۳۱

۰۲۱-۸۸۱۱۵۸۰۰